Wednesday, July 8, 2009

Di mana Kita??

Allah berfirman :
“Atau siapakah dia yang memberikan kamu rezeki jika Allah menahan rezekiNya?” – Al Mulk : 21

Tetapi aku tidak pernah yakin dengan rezeki yang Allah janjikan. Hatiku sentiasa bimbang takut tidak mendapat rezeki. Untuk itu aku bekerja bertungkus lumus mencari rezeki. Kadangkala aku rasa aku telah berusaha sekuat mungkin tetapi rezeki tidak juga datang. Aku meninggalkan banyak aktiviti-aktiviti dakwah kerana sibuk mencari rezeki tetapi yang dapat hanya sedikit. Aku tidak pernah puas dengan gaji dan elaun yang ku dapat. Aku cuba tukar kerja yang gajinya agak banyak tetapi aku rasa kecewa bila kenaikan dan bonusku tak sebanyak rakan sekerja yang lain. Hatiku sentiasa bimbang dengan kewangan, kalau aku sakit, siap nak biayai? Siapa nak bayar tuisyen anakku, hutang rumah belum selesai dan lain-lain. Bibir ku mungkin mengukir senyuman tetapi hatiku sentiasa risau.

Allah berfirman :
“ Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (iaitu) orang-orang yang kusyu’ dalam solahnya” – Al Mu’minun : 1-2

Tetapi telah berpuluh tahun aku solah, aku tidak pernah kusyuk dalam solahku. Ada saja yang menganggu fikiranku. Setiap kali ku cuba setiap kali juga aku gagal. Bukan aku tak tahu makna ayat-ayat yang dibaca tetapi entah kenapa masih tak kusyuk juga. Aku pernah dengar ceramah-ceramah yang mengatakan bahawa amalan pertama yang akan dihisab ialah solah tetapi aku tak pernah ambil berat sangat untuk baiki mutu solahku. Bukan itu saja solahku juga selalu terlewat kerana sibuk dengan urusan lain.

Allah berfirman :
“Hai orang-orang yg beriman, belanjakanlah (dijalan Allah) sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu...” – Al Baqarah : 254

Tetapi aku terasa amat berat untuk mengeluarkan wang dari saku ku. Beratnya seperti batu yang menghempap kepalaku. Perasaan takut kepada kepapaan, kemiskinan sentiasa menerawang dalam fikiranku setiap kali tanganku ingin menghulurkan duit untuk infaq. Hutang kereta, hutang rumah, tuisyen anak, kad kredit antara yang mengheret nafsuku menyebabkan hatiku sering lemas.

Allah berfirman :
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka” – Al Anfaal : 2

Terus terang aku katakan, hatiku tidak pernah rasa gementar bila ku dengar nama Allah disebut. Setiap kali azan berkumandang aku masih sibuk berbual dan buat kerja-kerja harian. Yang hairannya bila aku nampak polis buat sekatan jalan raya, hati dah mula rasa takut walaupun aku tak pernah buat salah. Aku baca Al-Quran saban hari saban malam tapi hatiku tetap tidak merasa gementar.

Rasulullah bersabda : “Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara”

Tanpa segan silu aku akui perasaanku terhadap saudaraku yang lain belum sampai ke peringkat aku sanggup mengorbankan kepentinganku. Seringkali aku terdengar rakanku sakit tetapi aku jarang menziarahi mereka. Aku tahu ada rakan yang sangat memerlukan duit tetapi aku tidak sanggup memberi, kalau beripun ala kadar saja.

Aku merenung diriku dan ku tilik-tilik amal ibadahku, hatiku berasa sedih dan takut, lalu batinku menjerit,YA ALLAH DIMANAKAH AKU DI SISI MUUUU???
http://ismaweb.net/ISMA/Article268.phtml

No comments: