Monday, December 15, 2008

Ta'aruf Sebelum Pernikahan..

‘Aish...ukht ada terima tak jemputan kahwin kawan sekolah kita dulu,Siti, pada hari Jumaat ini’.Itulah panggilan manja Mujahidah kepada teman baiknya,Aishah.

‘Ya,ana ada terima.Nanti bolehlah kita pergi kenduri bersama kebetulannya kita cuti sama kan?’Jawab Aishah. ‘Bagus sangat cadangan ukht tue,lama benar kita tak bertemu Siti.Ukht,selalu ke contact Siti??Ana tak de nombor kawan-kawan sekolah kita dulu’. Mujahidah bertanya kembali. ‘Bolehlah jugak,ana dapat nombor Siti pun daripada adiknya yang ana jumpa kat kedai dua tahun lepas. Ana sebenarnya terkejut juga kerana mendapat jemputan daripada dia,Siti seorang pendiam dan orang laki tak berani kacau dia,malah dia memang tak pandang orang laki dan tak de couple pun dulu.Tapi setelah mendengar kisah pertemuan dia dengan bakal suaminya ini,ana rasa sungguh menarik proses taáruf mereka,Islamic way’. Aishah mengerutkan keningnya sambil tersenyum.

‘Macam mana tue?? Mujahidah tertanya-tanya ingin tahu. ‘Menurut kata Siti, dia dan bakal suaminya sebelum ini tidak pernah bersua,cumanya senior sejemaah Siti memperkenalkan anak saudaranya iaitu bakal suami Siti sekarang kat Siti. Selepas itu, taáruf pertama mereka yang ditemani oleh seniornya,dalam taáruf itu bakal suami Siti tak delah cakap banyak dan Siti juga tak cakap banyak,cumanya bakal suaminya bertanyakan tentang background family dan education Siti,then ada juga tanya Siti pernah menghafaz Quran dan berapa juzuk..’ Aishah berjenti sejenak.

Kemudian Mujahidah terus bertanya, ‘kenapa lelaki tue bertanyakan berapa banyak Siti hafaz Quran??,pelik sikit’.Aishah menjawab, ‘sebenarnya bakal suami Siti itu Hafiz Quran,30juzuk memang fasih.Sejak kecil lagi lelaki tue dididik oleh ibu bapanya menghafaz Quran, adik-beradik lelaki itu pun memang hafaz Quran 30juzuk.Lagipun sekarang nie lelaki tue kerja sebagai ustaz di sekolah tahfiz keluarga dia,mungkin kat situ,dia nak risik-risiklah peribadi calon pilihan mak saudaranya itu’.


‘Erm,baguslah begitu,selepas tue macam mana??’Mujahidah bertanya kembali. ‘Lelaki itu meminta Siti buat solat istikharah dan dalam masa yang sama dia juga akan buat solat Istikharah,paling kurang ada seminggu masanya untuk jawapan dari kedua belah pihak.Selepas daripada taáruf pertama mereka itu,mereka dah tak bertemu mahupun mesej dan contact ikut telefon,email dan sebagainya.Dan akhirnya,mereka berdua berdiam diri sehinggalah suatu hari tue ,lelaki itu menyampaikan hasratnya untuk meminang dan bernikah dengan Siti melalui orang pertengahan iaitu mak saudaranya,senior satu jemaah dengan Siti.Pada masa tue,Siti tak dapat lagi petunjuk daripada solat Istikharahnya,tetapi hati dan perasaan Siti tenang dengan risikan lelaki tu,dan hatinya terbuka untuk menerima lelaki itu sebagai teman hidupnya’.Aishah menerangkan dengan panjang lebarnya.

Berkatalah Mujahidah.‘Masya-Allah,segala-galanya kehendak-Nya,sungguh sopan dan beradab proses taáruf mereka,ana yakin kedua pihak menjaga proses taáruf itu dengan baik dan memohon sepenuhnya kepada Allah.Bukan senang orang zaman sekarang menerima proses taáruf macam nie.Ada yang bagi alasan,macam mana nak tahu kebaikan dan kelemahan pasangan kita kalau taáruf macam tue je,malah ada juga beralasan,tidak akan wujud rasa cinta kalau taáruf macam nie’.Aishah meneguk sedikit air di halaman rehat di rumah Mujahidah,kemudian Aishah berkata, ‘Ya,betul,memang ramai terutamanya remaja sekarang berpandangan sebegitu.Tapi bagi ana,tidak semestinya nak kenal perangai,sikap dan tabiat pasangan,kita kene sentiasa jumpa dengan dia,lagipun seseorang itu sama ada perempuan atau lelaki boleh sembunyikan perwatakan sebenar dia ketika mana berjumpa dengan pasangannya. Cara yang paling afdal kita cubalah dekati keluarga pasangan kita,maksud ana,bertanya mereka tentang sikap dan perwatakan pasangan kita.Selain itu,tanyalah kawan-kawan terutamanya kawan baik dia dan banyak lagi cara sebenarnya,cuma sesetengah orang itu memilih cara yang ikut nafsu bukan ikut syariat Islam’.

‘Memang mantap hujah ukht,bagus!Ana setuju.Ana pun rasa bahwa perasaan cinta ini tidak semestinya wujud apabila kedua pasangan itu sentiasa berjumpa,orang yang bercinta selepasa berkahwin lebih manis dan bahagia.Memang tidak dapat dinafikan juga,ada perasaan cinta akan wujud jika selalu berjumpa,tetapi perasaan itu wujud dengan hasil yang tidak betul,iaitu melalui pertemuan yang tidak halal sekalipun tidak berdua-duaan malah,zina mata pasti akan ada,maklumlah bila bertemu mestilah nak melihat pasangan kita kan..akibatnya,dari mata jatuh ke hati kemudian timbulnya perasaan cinta yang bernafsu,bila bertemu sekali,hendak bertemu lagi dan seterusnya begitulah dalam kemaksiatan.Kalau tak jadi kahwin,merana putus cinta dan kalau jadi kahwin,proses taáruf sebelum ke jinjang pelamin tidak mengikuti syariat Islam,penuh kemaksiatan,malah ia mungkin akan memberi kesan yang tidak baik sama ada kepada diri mereka sendiri,akhlak anak-anak mereka nanti dan banyak kesan yang tak baik kalau kita tak ikut jalan yang benar’.Mujahidah berhenti sejenak berkata-kata sambil menghembuskan nafas panjang.

‘Betul kata ukht,wanita yang baik untuk lelaki yang baik.Kalau kita nak dapatkan suami soleh,kita kena berusaha menjadi wanita solehah terutamanya dalam mentarbiah diri sendiri.Tapi,ana takutlah macam mana kalau berlaku kepada kita nanti,seorang lelaki datang merisik kita,ana risau tak dapat jaga seperti mana Siti’.Aishah bertanya pula.

‘Erm,sukar untuk diramalkan.Apa yang pasti,mohonlah doa banyak-banyak moga Allah menjauhkan kita daripada melakukan kemaksiatan,dan mintalah moga dikurniakan seorang suami yang soleh dan anak-anak mujahid dan mujahidah yang soleh solehah serta kita menjadi isteri solehah.Ana juga harap kita akan mendapat cinta selepas berkahwin kerana cinta lepas kahwin itu manis,malah ia bersatu di atas cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Percayalah ukhti,segala-galanya akan terjaga,seandainya kita menjaga hubungan kita dengan Allah dan menjaga hubungan dengan manusia’.Mujahidah mengakhiri kata-katanya itu dengan suatu doa dan harapan yang cukup besar.

Wallahua’lam
nurmujahidah.uiam
1.42am(15 December 2008/17 Zulhijjah 1429h)

2 comments:

faizah said...

salam...
nak copy bleh??

nurmujahidah said...

boleh je nak copy... nanti adik boleh tuliskan rujukan artikel nie untuk memudahkan pembaca yang lain refer pada yang asal..