Friday, November 28, 2008

Suasana Yang Mendidik Hati

"Ukhti,cuba ukhti perhatikan ramai di kalangan kawan-kawan kita nie,belajar agama bukan sahaja di sekolah dulu tapi kat universiti pun pengkhususan bidang agama,tapi yang ana sedihnya mereka seolah-olah bukan pelajar dalam bidang agama,macam tak de basic Islamic knowledge, sama je dengan pelajar yang tak ambil jurusan agama” keluh sahabat Mujahidah yang kesedihan melihat telatah sahabat-sahabatnya yang sepatutnya ilmu agama menjadi pendinding dalam kehidupan tetapi tidak begitu.

“Mereka belajar hukum-hukum agama tetapi tidak praktikkan…contohnya; lihatlah yang berlaku kat depan kita nie,seorang pelajar dalam jurusan Fiqh tidak menutup aurat dengan sepatutnya” “bukankah kita dah belajar kan dalam subjek Fiqh tentang hukum menutup aurat,ana dah beberapa kali menasihati dia,tapi wallahua’lam,dia masih berterusan tidak menutup aurat” “Ukhti rasa kenapa perkara ini berlaku??yelah,memang sepatutnya orang yang belajar agama nie lebih baik dari segi amalannya daripada yang tidak belajar agama”sambung Aishah,sahabat karib Mujahidah yang sering berkongsi ilmu dan masalah harian dengan Mujahidah.

“Bagi ana sukar untuk diketahui apa yang berada di dalam fikiran orang tue,mungkin bagi dia,belajar agama nie hanya sekadar maklumat yang baru bagi dirinya dan ia bukan lah ilmu yang membawa kepada pengamalan atau praktikal.Ia mungkin sekadar teori, yang membantunya untuk lulus exam dan dapat kerja.” bicara Mujahidah “Apa maksud ukhti” celah Aishah.

“ana masih ingat kata-kata lecturer kita dalam subjek History of Islamic Philosophy yang mengatakan orang yang menganggap sesuatu benda yang dipelajarinya ialah ilmu dan maklumat amat berbeza sama sekali.Orang menganggap benda baru yang dipelajarinya sebagai ilmu,ia akan memberi kesan kepada perbuatannya sama ada dia mengamalkan ilmu itu,dalam masa yang sama dia juga menyampaikannya kepada orang lain”. “Lain pula orang yang pelajari sesuatu yang baru dan menganggapnya sebagai maklumat,seperti orang yang setiap hari baca akhbar yang menjadikan berita di dalam akhbar itu sekadar info untuk mengetahui perkembangan semasa”.Tambah Mujahidah lagi.

“Erm,mungkin apa yang dipelajarinya tidak masuk dalam hati kan??Mungkin juga berkaitan dengan niatnya dalam menuntut ilmu,Nabi Muhammad kan pernah bersabda, innamal a’mallu bi niat,kalau niat kita menuntut ilmu hanya untuk mendapat lulus exam dan dapat kerja,itulah yang kita dapat.Kalau niat kita kerana Allah,ia akan jadi ibadat dan sekaligus ilmu itu akan masuk ke dalam hati kita dan seterusnya bukan sahaja kita dapat jawab exam dengan baik tapi juga ilmu itu kita amalkan dan praktikkan,kita akan dapat habuan dunia dan akhirat”.Aishah berkata-kata sambil membetulkan begnya.

“A’ah,ana setuju,cumanya ana rasa suasana tempat juga menjadi faktor hati kita terdidik kepada taqarrub kepada Allah”.Dengan mengangguk-angguk kepala Mujahidah berkata. “Suasana??Suasana yang macam mana tue?”Aishah tertanya-tanya tidak sabar mengetahuinya.

“Ada empat suasana yang mendidik hati iaitu; pertama,segala suasana yang menyentuh hati kita di mana kita rasa seronok membuat sesuatu kebaikan,contohnya;kita menjadi naqibah dalam usrah bersama ahli-ahli jamaah di mana kita berkongsi ilmu dan berdiskusi dengan mereka,ilmu yang kita kongsikan itu bukan sahaja kita terasa bahawa ilmu itu disampaikan kepada orang lain tetapi juga menjadi value dalam diri kita.Kedua,segala suasana yang menyebabkan kita mudah mengingati Allah atau terikat dengan Allah,contohnya sama seperti usrah yang kita adakan,pertemuan di dalam usrah betul-betul dapat mentarbiah diri kita bertaqarrub kepadaNya.Ada banyak lagi suasana yang menyebabkan kita mudah mengingatiNya seperti kesusahan dan keperitan hidup yang kita alami,pastinya kita mengadu kepada Allah dengan tangisan dan harapan yang sepenuh hati.Seterusnya, segala suasana yang merangsang kita untuk melahirkan amal,contohnya; apabila kita berhadapan dengan maksiat,dengan spontan kita berdoa agar dijauhkan daripada fitnah maksiat itu.Lastly,segala suasana yang merangsang kita untuk beristiqamah.”Jelas Mujahidah tanpa henti.
Sambil memegang erat bahu Mujahidah,Aishah berkata,“Alhamdulilah,ana amat bersyukur kerana Allah mengurniakan ana suasana yang macam nie,ana ada sahabat seperti ukhti yang sentiasa mendorong dan berkongsi dengan ana sesuatu yang berbentuk tarbiah diri,ana juga diizinkanNya untuk sama-sama berusrah dalam jamaah kita dan sebagainya” “sebelum ini ana terasa masih ada sesuatu yang kosong dalam hati ana nie,ana pernah terfikir apa gunanya ana buat benda baik,kerana ana bukannya berasal dari sekolah agama yang mempunyai basic agama, sahabat-sahabat ana yang lain yang bersekolah agama dan kat universiti ambil jurusan agama pun tak amalkan apa yang mereka belajar, tetapi Alhamdulilah sangat,Allah bukakan hati ana dan memberi peluang untuk ana merasai hidayah dan petunjukNya”.

“Alhamduliah,segalanya daripada Allah,kita merancang,hanya Allah tentukan. Tiada apa yang kita harapkan selain daripada keredaanNya,percayalah sahabatku,keikhlasan dan keistiqamahan kita dalam menjalani ibadat kepadaNya,tidak perlu kita nantikan orang lain melakukannya terlebih dahulu, teruslah lakukannya selagi mana perbuatan itu Allah sukai dan jauhilah perbuatan yang Allah tak suka,sememangnya dalam kehidupan ini sentiasa perlu bermujahadah melakukan kebaikan dan menghindari kemungkaran” Begitulah kata-kata Mujahidah yang sentiasa memastikan dirinya dan sahabat di sampingnya sentiasa beringat dalam mentarbiahkan diri kepada taqarrub kepada Allah.

“Ya,betul.Semoga jalinan persahabatan kita berkekalan dunia dan akhirat,semoga kita tergolong di kalangan hambaNya yang beriman dan beramal dengan ajaranNya.”Aishah menutup perbincangan mereka apabila tibanya di hadapan pintu perpustakaan.


nurmujahidah.uiam
21 november 2008/1.40am

2 comments:

fakir abid said...

salamukhwah..nice artikel..mmg susana sgt pentng nk didik hati nh..biah solehah,cthnya duk dlm usrah ngan sahabt2 kita akn rs ditarbiyah..klu ditmpat yng pnuh godaan mcm dunia skrang..tanpa kawan yang bleh tlong dlam langkah kt didunia nh,memg susah.mcm hdis nabi kn ada sabdaya yg bgatu shbt yng baik 2 mcm pnjual mnyk wngi..1lg pasl nape org bljar ilmu agama tapi xamalkn..mm..dlm dunia nh memg ramai or berilmu,tapi berapa rmi yang fahm,yang praktikkn terutama ilmu agama nh..dlm sdar xsdar kita pun mcm 2..nak praktikkn ilmu nh sngt berkait rapat dengan hubungan kita dengan allah..based on my experience,bila rs jauh dari allah,baca buku agam pun xde zuq,xmeresap dalm hati..imu 2 kan cahaya allah,klu xbaik ngan alah mcm mana ilmu nak masukn lagi susah kita nak amalkan klu ilmu x masuk dalam hati..mcm org yang x tutup aurat,tp belajar agama,x amalkn..konsepnya mcm 2 r..kta jauh ngan allah..ape yang kita bljar juz nak lulus exam dunia je r,x meresap dlm hati utk kita lulus exam kat akhirat..so the most important jaga hubugan ngan allah sngt penting,insyaallah amaln kita akn terjaga,hidup berkat..sm2 muhasabah diri utk sentiasa dekatkn diri ngan allah..beramallah biar sedit amalmu,asalkn istiqamah..salm ukwah

Nor Atiqah Bt Abd Talib said...

salam..
k.aemy, sy suka post ni..terisi jugakla hati ni..
bkn sng nk tulis post yg isinye dpt sampai ke dlm hati..
kdg2.. post tu simple je, tp bg kesan kt org yg mbaca..
teruskan menulis k.aemy..
cnth utk muslimat lain..
insyaAllah..
:)